کد سوال : 14324
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : خمس طلا را چگونه بايد پرداخت؟
پاسخ : معيار در پرداخت خمس طلا، ارزش آن در زماني است كه خمس به آن تعلق ميگيرد(يعني سر سال خمسي)؛ بنابراين اگر بخواهيم خمس قيمت آن را بپردازيم، بايد قيمت زمان تعلّق خمس را معيار قرار دهيم نه قيمت قبل از اين زمان را ولي اگر در آن موقع خمس را نپرداختيم و قيمت آن تنزّل كرد بايد معيار را قيمت زماني قرار دهيم كه خمس واجب شده است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14325
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا به پولي كه پدر آن را به نام فرزند ذخيره كرده است، خمس تعلق ميگيرد؟
پاسخ : اگر پولي كه پدر به اسم فرزند ذخيره كرده است ملك خود اوست و ملك فرزند نيست، پرداخت خمس آن بر عهده پدر است و اگر آن را به فرزند بخشيده است به نظر حضرت امام«رحمه الله» خمس به آن تعلّق نميگيرد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14326
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : لزوم برائت در مكّه چيست؟
پاسخ : نخست نكتهاي مهم را يادآور ميشويم: اوّل، اين كه براي راه يافتن به پاسخ اين پرسش كه حج بايد بر چه گونه انجام شود و آيا برائت در حج لازم است يا خير بايد يا انسان، خود، مجتهد باشد و يا از مجتهد جامعالشرايط تقليد كند. دوم، اين كه برائت در مكّه بنابر نظر حضرت امام خميني«رحمه الله» واجب است و كساني كه از ايشان تقليد ميكنند، بايد به اين حكم عمل كنند. اينك، پرسشهايي چند مطرح است كه البته پاسخ تفصيلي آنها در صلاحيّت مرجع تقليد است. خداوند ميفرمايد: «وأذ ان من اللَّه و رسوله إلي النّاس يوم الحجّ الأكبر انّ اللَّه برئي من المشركين و رسوله؛ آيا رسولش فقط از مشركين زمان خود بيزار بود يا اختصاص به زمان خاصّي ندارد؟ آيا اين اعلام فقط از ناحيه پيامبر در زمان خود او است و يان حكم حكمي است اختصاصي مربوط به نماينده پيامبر كه اعلان برائت پيامبر را به مشركان آن روز برساند يا چون احكام اسلام اختصاص به زماني ندارد اين حكم در زمانهاي ديگر هم هست؟ آيا دفاع از مسلمانان محروم مستضعف كه در برابر ظالمان قرار گرفتهاند لازم است يا خير؟ آيا اجتماع در مكّه در اين جهت يعني در اين دفاع هيچ نقشي ندارد يعني با وجود اينكه مسلمانان و شيعيان در جهان در زير چنگال ظالمان از كفّار گرفتارند و ما ميتوانيم از اجتماع مكّه براي روشنگري مسلمانان و بيدادگري آنان استفاده كنيم و بيتفاوت اعمال حج را انجام دهيم و بگذاريم آيا اين صحيح است؟ آيا اين حديث كه كسي كه صبح كند و اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نيست اين مورد را شامل نميشود؟ آيا اين حديث كه كسي كه بشنود صداي كسي را كه به مسلمانان استغاثه ميكند او را پاسخ نگويد مسلمان نيست اين مورد را شامل نميشود؟ آيا اين كه خداوند فرموده: «ليشهد وامنافع لهم...؛ تا(مردم يا مؤمنان در حج) به جايگاههايي كه براي آنان سود و نفع دارد حضور پيدا كنند» آيا اين اجتماع مسلمانان و اين كنگره عظيم حج هيچ ارتباطي با مسائل سياسي مسلمانان ندارد كه مسلمانان مشكلات خود را آنجا با يكديگر مطرح كنند و دشمنان خويش را معرّفي كنند و براي كيفيّت دفاع از خود و از بين بردن دشمنان اسلام ميباشند سخني بگويند و مذاكرهيي انجام دهند؟ اگر كسي بگويد نبايد راهپيمايي براي برائت كرد اين سؤالات را چگونه پاسخ ميگويد؟ « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14327
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا اين فكر كه گاهي انسان هم فكر ميكند مجبور آفريده شده درست است؟ بعضي از شواهد چنين نشان ميدهند.
پاسخ : همانطور كه مطالعه زندگي نشان ميدهد ما در بعضي از چيزها مجبوريم براي مثال ما با اختيار خود نميآئيم و بدون اختيار هم ميرويم و مرگ را تسليم ميشويم اما در مقابل چنين چيزهايي، تركيب شكفت استعدادهاي انسان است كه در شرايط متفاوت تصميم ميگيرد و مختار عمل ميكند. يعني ما از شرائط تأثير ميگيريم اما محكوم نيستيم. حاكم بر شرائط اراده انسان است توضيح اين موضوع اين است كه وقتي تصميم به كاري ميگيريم، فكر راههاي متعددي را پيش پاي انسان ميگذارد و سپس عقل به ميدان ميآيد و راههاي پيشنهاد شده را ارزيابي ميكند سپس غريزه متعهد طلبي ما را به سوي بهترين راهي كه تشخيص دادهايم رهنمون ميكند و اين يك سير انتخابي است نه اجباري. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14328
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : چگونه بايد اراده را تقويت كرد؟
پاسخ : اراده، اگر بررسي و تحليل شود معلوم ميگردد كه يك كيفيّت روحي است كه تكيه بر مقدّمات روحي و فكري دارد يعني وقتي يك چيز مطلوب آدمي ميشود و انسان ارتباط سودمند آنرا درك ميكند سپس عشق و علاقه برانگيخته ميشود و آنگاه عضلات و اعضاء بدن تحريك شده و اقدام ميكند كه در اصطلاح ميگوئيم اراده آن كار را نمود. پس آن چيزهايي كه بتواند در انسان انگيزهاي دروني و قوي ايجاد كند اراده را هم تقويت ميكند. ايمان، در اين صورت اوّلين تقويت كننده اراده است و اين است كه ميبينيم ايمان چه صحنههاي شگرفي در تاريخ انسان آفريده است البته مصداق اصلي همان ايمان به خداست امّا ايمان به مقصد و هدف هم تأثير بسزايي دارد. 2. تمرين در يك موضوع تقويّت اراده را به دنبال دارد. مثلاً روزه خود تمريني براي مقابله با اميال و احياء قدرت اراده است. 3. كتابهايي تحت همين عنوان موجود است كه تستهايي را ارائه نمودهاند. بايد مراجعه و مطالعه گردد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14329
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا كسي كه نمازها و روزههايش را به جا ميآورد ولي خمس يا زكات نميدهد كافر است؟ اين چگونه با آيه «فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرّةً خَيراً يَرهُ» سازگار است؟
پاسخ : مؤمني كه نمازها و روزههايش را به طور صحيح به جا ميآورد ولي مثلاً زكات يا خمس نميدهد، از نظر وظايفي كه آنها را به جا آورده استحقاق عقاب ندارد، ولي ندادن خمس و زكات معصيت بزرگي است كه باعث استحقاق كيفر است. با اين وصف، كليّت آيه «فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةً خَيراً يَرهُ» محفوظ است. امّا بايد توجّه داشت كه با وجود انجام معصيت، كارهاي نيك مانند نماز و روزه مورد قبول درگاه الهي واقع نميشود؛ زيرا شرط قبول اعمال داشتن تقوا است و گناهكار متقي نيست تا اعمال او در درگاه الهي پذيرفته شود. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14330
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا به وجوب خمس در قرآن اشاره شده است؟
پاسخ : اوّلاً: به خمس در قرآن مجيد اشاره شده است و به نظر ميرسد رواياتي مربوط به خمس مبيّن و مفسّر آيه خمس باشند؛ ثانياً: به فرض كه در قرآن آيهاي درباره خمس نيامده باشد و امام صادق«عليه السلام» بيانگر حكم شرعي خمس باشند، وقتي امامت و عصمت ايشان براساس دليل و برهان، ثابت باشد، چه فرق ميكند كه پيامبر حكم شرعي خمس را بيان كند يا امام صادق«عليه السلام»؟. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14331
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا ميتوان با پولي كه خمس به آن تعلّق گرفته است لباس خريد و با آن نماز خواند؟
پاسخ : اگر با عين پولي كه به آن خمس تعلّق گرفته است لباس خريداري و با آن نماز خوانده شود، نماز باطل است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14332
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا به ارث خمس تعلّق ميگيرد؟
پاسخ : پرداخت خمس مالي كه به ارث رسيده است واجب نيست، مگر اينكه بدانيم مورد تعلّق خمس بوده و خمس آن داده نشده است يا ارثي كه گمان آن را نداشته است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14333
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : آيا به وسيله جهيزيّه نيت خمس تعلق ميگيرد؟
پاسخ : وسيلهاي كه از عنوان و موضوع جهيزيّه بودن خارج شده است، در صورتي كه خارج از مؤونه سال و يا خارج از شان خانواده باشد، داراي خمس است. « بخش پاسخ به سؤالات »